زبان و ادبیات فارسی از جایگاه والا و بی همتایی در جهان برخوردار است
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،'رضا حمیدی ' عصر چهارشنبه در آیین ششمین جشنواره قند پارسی كه در حوزه هنری برگزار شد به برپایی مراسم ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر اشاره كرد و افزود : به نظر می رسد زلف جشنواره های ادبی ایران و افغانستان با یكدیگر گره خورده است .

وی خاطر نشان كرد : قرآن كریم با خود فرهنگ و تمدن عظیمی را به همراه آورده تا زبان فارسی پس از عربی دومین زبان بزرگ جهان اسلام مطرح باشد .در قرآن كریم 50 واژه فارسی وجود دارد، در كل جهان 4 هزار زبان و لهجه داریم كه به اعتراف زبان شناسان زبان فارسی دومین زبان از نظر آسان آموزی است.

حمیدی با بیان اینكه نزدیك به 110 میلیون نفر به زبان فارسی سخن می گویند افزود : برخی در افغانستان و عده ای در ازبكستان به فارسی سخن می گویند كه اگر استعمار انگلیس در هند و در كشورهای همسایه اعمال زور و ستم نمی كرد مجموع فارسی زبانان بیش از این ‌بود.

وی گفت : با بررسی ضرب المثلهای دنیا متوجه این نكته می شویم كه زبان فارسی جزء سه زبان تاثیرگزار در دنیاست. چرا كه این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود.

به گفته حمیدی در گذشته حافظ، سنایی، فردوسی، سبب شدند علاقمندان به این زبان در جهان افزایش پیدا كنددر این مسیر بسیاری از افراد كه دوست داشتند با آثار و اشعار شهریار آشنا شوند، به آموزش زبان تركی روی آوردند. در جهان افراد به دلیل علاقمندی به سنایی‌ها و حافظ‌ هابه آموختن زبان فارسی روی می آورند .

وی در پایان به زبان و ادبیات افغانستان اشاره كرد و افزود : زبان و ادبیات فارسی در افغانستان بسیار تاثیرگزار بوده و مسائلی كه در زمان جنگ بوجود آمد سبب تضعیف آن شد چرا كه نیمی از افغان‌ها مهاجر كردند اما متاسفانه در حال حاضر آمریكا و ناتو در افغانستان حضور دارند و زبان اصلی در حال فراموشی است. انتظار داریم بزرگان ادب فارسی در افغانستان ورود كرده و نگذارند این ادبیات اصیل به فراموشی سپرده شود.

ششمین جشنواره قند پارسی كه عصر چهارشنبه با حضور ادیبان ایرانی و افغان در حوزه هنری برگزار شده امروز نیز ادامه دارد.

فراهنگ **1630**1319





:: برچسب‌ها: قرمز , سفر , گل ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: